STAR momentum – a váratlanság hatása az előadásodban

STAR momentum

Egy STAR momentum szikrát gyújt az előadásodban, amely lángra lobbantja az ötletedet. Hatalmas durranás lesz. Mivel az üzleti előadások, prezentációk 99%-a bejáratott sémákra épül, ezért ebben a cikkben foglalkozzunk a váratlan hatalmával az előadásodban.

A STAR momentummal az információátadásról az élményteremtés felé fordulhatsz, ez utóbbi vérszövetségben áll a megnyilvánulásod tudatosításával. De mi is ez pontosan és milyen hatásmechanizmussal bír az előadásodban?


HATALMAS durranás.

Ahogy a váratlanság a küszöb alatt kúszik be az előadóterembe, a résztvevők összerezzennek, néhányan a szívükhöz kapnak. A pulzusuk az egekig szökik. Ennél a pontnál a meglepettség a várttal szemben már abszolút felülre kerül a libikókán.

A jobb sorsra érdemes lufi maradványai plasztik pernyeként hullnak a padlóra, hogy a továbbiakban piros pacákat imitálva díszítsék az előadó és a közönség közötti teret.

Ez már nem teher többé – szólal meg Ruff-Kiss Ágnes, beszédtechnika-tanár, beszédtréner, aki egy léggömb által megszemélyesített előadói félelmet ítél épp beszédtechnika általi halálra.

A jelenet a 2022-es Lámpaláz labor konferencia egyik legnagyobb hatású előadásának S.T.A.R. momentumaként ismeretes, amit Nancy Duarte Resonate című könyvében így jellemez:


S.omething

T.hat

A.lways

R.emember


Mi tehát a STAR momentum?

Ha ültél már végig valaha méltatlankodó fintorokra, elégedetlen fejcsóválásokra méltó előadást – ahol úgy érezted más mozira ültél be, mint amire számítottál – akkor valószínűleg rájöttél, hogy az előadói beszédek mögött mindig ott áll a technika, vagy annak hiánya is.

Ilyen technikai eszköz a STAR momentum.

STAR momentumtól meglepődik




A STAR momentum előadásod egyre lassuló pulzusának defiblilátora,

amely kitörést ad a lanyhuló figyelem jelenségéből, az érdektelenségből. A váratlan sosem kiszámítható. A váratlan mindig magával ragad. A szokatlan érdekes és megdöbbentő. Ha például egy fizikai tárgyat, kelléket használsz az előadásod során és megdöbbented a hallgatóságot, megérinted a szíveket és gondolatokra ébreszted őket.

STAR: Something That Allways Remember

Valami, amire mindig emlékezni fogunk.


Egy olyan ikonikus pillanat az előadásodban, ami túléli a megalkotás pillanatát. Tovább él a szívekben, a képzeletben. Folyamatosan hordozva az üzenetet, aminek önmaga létezését is köszönheti.
Egy olyan ikonikus pillanat az előadásodban, ami túléli a megalkotás pillanatát. Tovább él a szívekben, a képzeletben. Folyamatosan hordozva az üzenetet, aminek önmaga létezését is köszönheti.

A STAR momentum képes elérni, hogy ne csak a megszületés pillanatában legyen átélhető az előadásod, de túlélővé váljon a pillanat, mintegy lenyomatot hagyva a memóriánkban.

“Ha egy ötletet úgy kommunikálsz, hogy az visszhangot hoz létre, változást eredményez, és meg tudod változtatni a világot” –  Nancy Duarte


Lepj meg – tervezd meg a váratlant

Mi történik velünk pszichológiai és fiziológiai értelemben, ha meglepnek minket? Tania Luna, a „Meglepetés: öleld át a kiszámíthatatlant és tervezd meg a váratlant” c. könyv társszerzője a meglepetés tudományát kutatja, TED-előadások mellett társalapítója a Surprise Industries-nek.

Luna szerint, amikor meglepetés ér bennünket, az emberi agy egy „meglepetéssorozaton” megy keresztül.

Ez egy erős idegrendszeri riasztás, amely egyfajta tűzriadóként sivító szirénával azt mondja nekünk, hogy valami fontos dolog/információ/esemény épp felgyújtja az adott pillanatot. Oda kell figyelni. A kognitív erőforrásainkat elrabolva a pillanatba húz. A figyelem pedig szinte belép a pillanat ajtaján.

A meglepetés valójában „lefagyaszt” bennünket, a másodperc 1/25-ére, és miután megálltunk a STOP táblánál – már nem zakatol a gondolatrendszerünk tovább – a meglepetések elindítanak valamit az agyunkban, amit Luna egy kifejezéssel illet: „találásnak”.

Egy olyan pillanat, amely rendkívüli kíváncsiságot vált ki az emberekben. Hiszen megkísérlik kitalálni, hogy épp mi történik.


Ha a meglepetés egy olyan dolog, ami arra kényszerít, hogy megváltoztassam a perspektívámat, akkor meg kell változtatnom. Ha nem arra számítottam, hogy meglepsz vagy ajándékkal halmozol el – most mégis kaptam egy kellemes élményt –, akkor meg kell változtatnom a rólad kialakított képet önmagamban.


Érzelmeink 400 százalékkal felerősödnek.


Ha pozitív meglepettségről beszélünk, akkor intenzívebb boldogság vagy öröm érzése lesz úrrá rajtunk; ha valami negatív, a meglepetés hatására a dühünk, kétségbeesésünk vagy boldogtalanságunk is felerősödik.

„Olyan ez, mint egy kognitív statisztikai játék” – mondja Luna. „Minél jobban várod, annál kevésbé lepődsz meg. Minél kevésbé vársz valamit, annál inkább meglepődsz.”

A váratlan esemény „megzavaró jellege” tehát összefüggésbe hozható a lefagyással, a STOP táblával, hiszen először meg kell birkóznunk azzal a ténnyel, hogy nem számítottunk az eseményre, mielőtt bármilyen véleménnyel illetnénk a meglepő ingert, mint például: félelmet keltő, szomorú, vagy szórakoztató.

Csakis a szisztolés vérnyomásunk az egyetlen fiziológiai paraméter, amely megkülönbözteti a pozitív és negatív meglepetést egymástól.

A meglepetés megállít és figyelmet követel tőlünk. A meglepetés elősegíti a kíváncsiságot és a tanulást. Sőt kíséreltek támasztják elő, hogy a váratlan örömök kifizetődőbbek a vártnál.


STAR momentum, mint egy memóriahorog

A Star momentum tehát az előadásod egy olyan pillanata, ami megragad az emberek emlékezetében és mintegy memóriahorogként képes akár évekkel később is bevillanni, magával húzva az egykori beszéd élményét.


Fotó: Ruff-Kiss Ágnes, a Lámpaláz Labor Konferencián


A fent említett „lufis jelenet” maradandóságát remekül példázza, hogy amikor egy vendégelőadóként tartott egyetemi óra végén beharangoztam az utánam következő Ágit, az egyik diák elragadtatottságtól ragyogó szemekkel és rocksztárok rajongóit meghazudtoló hangerővel felvisított: Úristen, a lufis lány????!

Mindezt öt hónappal az előadás után.

 Szóval a cafatokra robbanó lufi képe – és vele együtt az előadás élménye és fő üzenete – beégett. Mélyen és emlékezetesen.

Csakúgy, mint az előadói kellékként rózsaszirmokat tépkedő Dananjaya Hettiarachchi (2014-es retorikai világbajnok), a maláriás szúnyogokat reptető Bill Gates (TED előadás) vagy a színpadra kockacukor-dombot emelő Jamie Oliver (TED előadás) esetében.

A nagyszerű előadók ugyanis átalakítják a közönségük gondolkodását. Ötletek elfogadását szorgalmazzák, cselekvésre késztetnek, gondolkodásra inspirálnak.

Hatással vannak másokra.

Bátor előadók megjegyezhetővé teszik az üzenetüket, mert el mernek rugaszkodni a megszokottól.


Talán egy szúnyograj lesz?

Hatással vagy az emberekre – és ehhez még csak meg sem kell szólalnod.

A TED közösségnek tartott előadásában a már említett és maláriás szúnyogokat reptető Bill Gates is egy STAR momentumot használt fel, hogy segítsen empátiát érezni a szúnyogok által terjesztett malária betegségben szenvedő emberekkel szemben.

“Most a maláriát természetesen szúnyogok terjesztik” – mondta Gates. – Azért hoztam ide néhányat, hogy megtapasztalhasd. Lecsavarta a fedelet a szúnyogokkal teli tégelyről, és így folytatta: – Hagyjuk most, hogy ezek járjanak egy kört a nézőtéren. Semmi sem indokolja azt, hogy csak a szegény embereknek legyen tapasztalatuk.”


E merész húzással az azonosulást segítette elő, amely azonnal a váratlanság eszközével az ideges nevetéstől, a késlekedő tapson át, az újságírók dühös gépeléséig egyértelműen azt bizonyította: átment az üzenet.

Később a mainstream sajtó is felkapta a történetet és arról beszélt, hogy Gates hogyan szabadított ki egy „szúnyograjt”. Annyira emlékezetes és erőteljes volt, hogy Gates vastapsot kapott.

De ennél a pontnál és sztorinál felmerül talán benne is egy kérdés.


Ha kellék megválasztásánál nem vesszük figyelembe a közönséget

Mivel a STAR pillanat lenyomatot hagy a szívünkben és agyunkban, egyedi pillanatként egyáltalán nem mindegy, hogy milyen filmet vetít majd magában a közönség hónapokkal később veled kapcsolatban.

A szerencsétlenül megválasztott kellék esetben az emlék megragad ugyan, csak nem úgy, ahogy azt szerettük volna.

Jó példa erre Frank Luntz amerikai politikai és kommunikációs tanácsadó, aki oxfordi prezentációinak egyikén ollóval szabdalt szét egy egyfontos bankjegyet, így szemléltetve az állami adóelvonások hatását.

A momentum részben teljesítette az elvárásokat, hiszen a jelenet nagy visszhangot kapott és mély nyomot hagyott az emberekben. Viszont nem jó „fajtát”.

Mivel a font megrongálása bűncselekménynek számít, a kivitelező pedig – legalábbis a brit közönség szemében – minimum bűnelkövetőnek minősül, a reakciók nem kedveztek a népszerűségnek.

Ahogyan dr. László Móni Personal Brand Tanácsadó – akinek Titkos hírnév című új könyve 2023. szeptember végén jelent meg – doktori disszertációjában írja: „Luntz egyébként az ollós performansz ötletét Ronald Reagen amerikai elnöktől kölcsönözte, akinek remekül működött ez a mutatvány. Egy másik kontinensen, egy másik közönség előtt.


A STAR momentum 5 „biztonsági játékos” típusa


Mire figyelj, ha a STAR momentumot egy előadói kellékre építed?

Ismerd a közönséged!

Derítsd ki, hogy a szóban forgó tárgy mit szimbolizál a számukra. Miért fontos ez? Mert tudjuk, hogy egy feltartott hüvelykujj vagy ördögvilla is eltérő jelentéssel bír különböző országokban.

Nancy Duarte az említett könyvében 5 típusát sorolja fel a STAR momentumnak:

  1. Emlékezetes dramatizáció: kellékek, tárgyak segítségével szemléltetheted álláspontod vagy bemutathatod a terméked. Célja: segíteni a megértést.

  2. Ismételhető szövegek – „visszhangok”: Az ismételhető szavak, kifejezések, szókapcsolatok elősegítik, hogy az üzenetedet címkékkel lásd el. Energizálják és kakaót nyomnak rá. Segítenek emlékezni a fő érveidre. Ezek legyenek könnyen felidézhetőek. Pl. Martin Luther King, Jr. „Van egy álmom…”;

  3. Felidézhető kép: Egy jól választott kép érzelmi kapcsolatot hozhat létre az információval kapcsolatban. Grafikon vagy diagram használata helyett előnyösebb illusztrációt használni az előadásodban. PL. Lisa Kristine gyönyörű képei a világ 28 millió rabszolgaságban élő emberről.

  4. Érzelmes történetmesélés: Az adatok informálnak, a történetek szórakoztatnak, emlékezetbe vésnek üzeneteket, érzéseket. Az érzelmes történetek az információ becsomagolásával felejthetetlenné tesznek.

  5. Megdöbbentő statisztika: Konkrétabbá teszik a dolgokat, a statisztikák sokkolóak tudnak lenni.



A Resonate-ben Duarte megemlíti Steve Jobs példáját: „Most több mint ötmillió dalt adunk el naponta. Hát nem hihetetlen? Ötmillió dal naponta! Ez 58 dal minden nap minden órájában, percenként másodpercenként.”

A STAR pillanat megtalálásának első lépése, hogy pontosan tudd az előadásod üzenetét.

Az előadásodban ismételd a kapcsolódó üzenetet! Vagy utalj rá vissza, esetleg keretezd vele a beszéded (jó példa erre Dananjaya nyitó és záró rózsás-momentuma).

Csinálj vele valamit! Használd, alakítsd, formáld, törd ripityára vagy tépd szirmaira – így a kellék „átalakulása” még pontosabban szemlélteti azt a változást, amire buzdítasz, vagy aminek veszélyére figyelmeztetsz.


STAR momentum előnye – Összefoglalva


  1. Előadóként hiteles, emlékezetes, magával ragadó, szimpatikus lehetsz. Emlékezetesebben adhatod át az üzeneted, motiválhatsz, bizalmat szerezhetsz.  Tehát hatással lehetsz a közönségedre.

  2. Elősegítheted a megértés és megértetés folyamatát.

  3. Váratlan lehetsz, az pedig mindig figyelmet szerez. Előadásodnak egyedi bélyegképet adhatsz. Egy jelképet, amely (akár) egy különleges élményt szavatol. Az egyedi bélyegkép olyan, mint egy régi fénykép. Érzelmeket kelt. Emlékeztet. Felidéz.


Van olyan előadói momentum, amit a mai napig könnyedén fel tudsz idézni? Esetleg olyan, amit szíved szerint inkább elfelejtenél?

Nem csak a szavaiddal vagy hatással másokra! Legyenek neked is ilyen ragadós pillanataid. (Something T hey’ll A lways R emember),

Kommunikációs trénerként, nonverbális kommunikációs specialistaként segítek neked a megnyilvánulásaid tudatosításában, mert azok mind hatással vannak másokra; és talán tudtodon kívül a mai napig felülírják vagy gyengítik eredményeidet.

Legfrissebb bejegyzéseim