T. Bieniek Ildikó

- Előadói hatáskeltéssel, nonverbális fejlesztéssel foglalkozó szakember -

Egy évtizednyi televíziós műsorvezetés-, illetve mozgáskultúrát fejlesztő képzések vezetését követően döntöttem egy, a gyakorlati tapasztalatain alapuló képzésforma megalkotásáról. Jelenleg egyéni- és csoportos tréningek keretében foglalkozom nonverbális területekre koncentráló kommunikációs fejlesztéssel. Arra törekszem, hogy ügyfeleim sikeresebbé váljanak a társas interakciók kezelésében, és hatékonyabban kommunikálják gondolataikat, ötleteiket mások felé. Fontosnak tartom, hogy a testbeszédi eszközök használata hiteles, önazonos formában valósuljon meg, ami visszahat a beszélő önbizalmára. A Hatásgyakorlat technikáit ügyfeleim (többek között CompuTREND Kft., Billingo, Cool4u Group, Phoenix Pharma Zrt., HD marketing,Telekom, StarNetwork, Inwestmentors Hungary, Inkasszó Csoport) leggyakrabban előadói célok - fő üzenet átadása, motiváció, meggyőzés - mentén, illetve vezetői kommunikáció hatékonyságának növelésére alkalmazzák.

Előadói hatáskeltés

A DrPrezi Team tagjaként sales pitchekre, konferencia előadásokra és prezentációs beszédekre készítek fel közép-és felsővezetőket, vállalkozókat. Célom, hogy az ügyfelek előadásuk során hatást gyakoroljanak a közönségre és aktuális céljaiknak (motivációs, üzletszerzési, partnerkapcsolatok bővítésére vonatkozó) megfelelő „utóhatást” is képesek legyenek elérni a beszéd által. Tapasztalatok: CVFactory, Billingo, NKM, Bosch, Cool4U, BrandBirds, Servier..

Társszerzőként

Még mindig előadok, tehát vagyok – prezentációtechnikai könyv / Hatáskeltés fejezetét (DRPrezi Books) olyan előadóknak szántam, akik túl vannak már néhány nyilvános beszéden, de szeretnének még hatásosabban megszólalni és maradandóbb benyomást kelteni. Elmélet, technika, videó linkek és gyakorló feladatok egyaránt megtalálhatóak a fejezetben.

Testbeszéd-elemzés

Több száz előadónak és online meetingek vezetésével megbízott szakembernek készítettem elemzést, melyben a testtartás, térhasználat, kézgesztusok, mimikai jelzések és hangjáték közönségre gyakorolt hatását vizsgáltam az egyéni karakter (adottságok) figyelembe vételével, illetve potenciális fejlesztési pontok megjelölésével. Tapasztalatok: Fesztelen előadó tréningek, Telekom, Ziehl Abegg, Pappas Autó, OTP, Bosch, egyéni felkérések…

Előadások személyes jelenléttel és virtuálisan

Nonverbális kommunikáció témájában (vezetői, előadói, networking és üzleti megközelítés) folyamatosan tartok előadásokat. Ahol eddig színpadra álltam: IX. Magyar Marketing Fesztivál (DrPrezi Team), XIII. Nemzeti Minőségügyi Konferencia, Networking Konferencia, Business&Trust Konferencia, Onlife Üzleti Konferencia, Üzletember Akadémia, Cicerok és Cicerinák (Media Hungary), Inkasszó Akadémia, PestBeszéd TMK, Ezabeszéd TMK…

Nonverbális asszertivitás

Az asszertív kommunikációs technika esszenciája abban rejlik, hogy felismerjük, mit közvetítünk arcunkkal, hangunkkal és gesztusainkkal a másik felé (sokszor szavaink ellenében). Külső szemlélőként és szakértőként rávilágítok a felvett magatartási minták valódi üzenetére, így a konfliktus forrása nem csak érzékelhetővé, de láthatóvá válik a résztvevők számára. Tapasztalatok: nyílt workshopok, FitKid kommunikációs tréning, Nokia (SD- meghívott előadó)

Introvertáltként a kamerák előtt

Sokszor találkozom a kérdéssel, hogy: mégis hol lehet kitanulni ezt a szakmát? Úgy gondolom, ez az a terület, ami valóban gyakorlati tapasztalatokon alapul. Magyarországon több, testbeszéd-fejlesztéssel foglalkozó szakember dolgozik és mindannyian más területen tevékenykedtünk korábban: van, aki színészi pályafutása, más értékesítői tapasztalatai alapján állította össze nonverbális kommunikációs képzésformáját. Ami hasonló, hogy a testbeszéd jelzéseinek használata ezeken a területeken mindig is kiemelkedően fontos volt – meggyőzés, hitelesség, érzések átadása, a közönség bevonása és maga a kommunikáció hatékonysága múlott rajta, hogy amellett, amit mondunk, mit fejezünk ki testünkkel vagy hangunkkal.

Én nagyjából 1000 órányi élő adást vezettem le különböző televíziós műsorokban, és amit fontosnak tartok, hogy: mindezt introvertált személyiségként vittem véghez. Így - bár a feladatom általában „nem volt több”, mint hogy szünet nélkül beszéljek körülbelül hatvan percen keresztül két kamera előtt – az első időkben nagyon is megküzdöttem a lámpalázzal, vagy azzal, hogy hogyan érjek el egy olyan magas energiaszintet, ami lehetővé teszi, hogy mondandómat motiváló és lehetőleg másokat emocionálisan is megérintő formában adjam elő. Utóbbihoz olyan érzéseket kellett megjelenítenem, amivel a lehető legtöbb tévénéző azonosulni tud, vagyis hangommal, arcjátékommal és gesztusaimmal létrehozni azt a hatást, amivel bevonom a képernyő előtt ülőket. Ennek az új kommunikációs eszköztárnak a kiépítését pedig saját önbizalmam és fellépésem fejlesztésével, viszonyulásaim, jelenlétem és saját motivációm (mint a pörgős hangulat motorjának) felülírásával párhuzamosan kellett megvalósítanom.

Végül az itt szerzett előadói technikára vonatkozó tapasztalataimat az ezt megelőző hat éves képzésvezetői gyakorlattal egybekötve terveztem meg a Hatásgyakorlat fejlesztések menetét.

Ügyfeleimmel azon dolgozunk, hogy mindennapi kommunikációjuk hatékonyságát nonverbális jelzéseik megerősítésével növeljék, ami lehetővé teszi az asszertivitás, az érzelemkifejezés- és felismerés, vagy például a nyilvános beszédek területén való fejlődést. Míg a hozzám forduló közép- és felsővezetők előadásuk hatásfokának növelésén, cégtulajdonosok vállalkozói arculatuk kommunikációs fejlesztésén dolgozunk együtt, addig üzletkötők, ügyfélkapcsolatokért felelős munkatársak és tanácsadók ügyfeleik reakcióit szeretnék jobban megérteni a közös munka során. Ügyfeleim előbbi esetben egyéni, utóbbi esetben csoportos képzéseken keresztül ismerhetik meg a beszéd zenei elemei, mimikai jelzések és a legőszintébb testbeszédi gesztusok kommunikációs jelentőségét.

Hiszem, hogy ha valaki képes kifejezni a benne rejlő értékeket és ezt hitelesen, magabiztosan képviseli bármilyen szituációban, akkor azokat az embereket vonzza maga köré és azok a lehetőségek (legyen szó karrierről, üzleti partnerekről vagy magánéletről) találják meg, amik igazán neki valók.